Ach, ta pogoda - co to takiego?
Witajcie Słoneczniki!!!
Zapraszamy Was serdecznie do obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie. Na początek rozwiążcie kilka zagadek:
Ciepło z zimnem się zmówiło,
Srebrne frędzle zawiesiło
Kiedy ostry mróz przeminie
W końcu woda z dachu spłynie
(sopel)
Co to za ogrodnik?
Konewki nie miewa, a podlewa kwiaty i drzewa?
(deszcz)
Nie widać nic od samego rana
Ziemia jest jakby mlekiem oblana
Lecz nie martwcie się, to nie szkodzi
Bo słońce wróci za kilka godzin
(mgła)
Gdy wczesnym rankiem na łące się znajdziesz,
Może te perły w trawie odnajdziesz
(rosa)
Pada z góry z czarnej chmury
Nie śnieg, nie deszcz.
W słońcu promieniach w wodę się zmienia.
Co to jest, czy wiesz?
(grad)
Dom pszczół i Ewa, to będzie….
(ulewa)
Kiedy leci nic nie gada,
Cicho i ostrożnie siada.
Lecz o wiośnie, kiedy znika
To dopiero szum, muzyka.
(śnieg)
Huczy, świszczy, leci w pole
Czyni wkoło swe swawole
Zrywa ludziom kapelusze
I wykręca parasole
(wiatr)
Posłuchajcie teraz wiersza pt. „Kapryśna pogoda” B. Formy
Siedzi natura i myśli sobie.
Och, ja tu zaraz porządek zrobię.
Wnet pory roku do niej przygnamy
i różne aury zapanowały,
Właśnie jest wiosna, wietrzyk powiewa,
Słoneczko coraz mocniej przygrzewa.
Często śnieg z deszczem i grad popada,
Jednak dni ciepłych znaczna przewaga.
Lato przychodzi zaraz po wiośnie.
Wszyscy witają lato radośnie.
Czyściutkie niebo, upały duże
Zachody słońca i groźne burze.
Razem z jesienią ulewne deszcze.
Mgły wczesnym rankiem, przymrozki pierwsze.
Coraz mniej ciepła, smutno, ponuro,
Słońce ukryte ciągle za chmurą.
A kiedy zima sroga przybędzie.
Lekki, puszysty śnieg sypać będzie.
Siarczyste mrozy, śnieżne zamiecie,
Będą panować wtedy na świecie.
Porozmawiajcie z Rodzicami na temat treści wiersza:
- Kto był głównym bohaterem?
- Jakie postacie wezwała do siebie natura?
- Jakie aury zaplanowano dla poszczególnych pór roku?
- Opiszcie pogodę w poszczególnych porach roku
Teraz pora, abyście w kartach pracy nazwały pory roku, dopasowały do odpowiedniej pory roku naklejkę i opowiedziały czym różni się pogoda w poszczególnych porach roku. KP3 s. 74-75.
Oczywiście nie może zabraknąć zabawy ruchowej przy muzyce https://www.youtube.com/watch?v=2BQCcIjudZ8
Zadaniem na dziś będzie także założenie kalendarza pogody, obserwacja pogody oraz sporządzanie notatek obserwacyjnych;).
- Ustalcie z Rodzicami godziny obserwacji – rano (godzina 9), południe (godzina 12), wieczór (godzina 19)
- Czas trwania obserwacji 2 min
- Termin prowadzenia obserwacji – okres tygodnia (np. od poniedziałku do niedzieli)
- Sposób sporządzania notatek na temat dostrzeżonych zjawisk – każde dziecko w swoim kalendarzu rysuje odpowiednie symbole pogodowe.
- Dodatkowe informacje: np. coraz dłuższy dzień, ciepły wiatr, temperatura itp.
Pozdrawiamy i życzymy owocnych obserwcji;) Wasze Panie Ewa i Jola