Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Ćmy - zabawy z literką "ć"

Dzień dobry Słoneczniki!!!

Serdecznie Was witamy we wtorek 5 maja:). Wczoraj pięknie pracowaliście wykonując laurki dla strażaków z okazji ich święta będące wyrazem szacunku i podziękowania za ciężką i odpowiedzialną pracę jaką wykonują.

Teraz, aby dobrze przygotować nasz aparat artykulacyjny do pracy pobawimy się w zabawę „Dzielni strażacy”. Wykonujcie wskazane czynności:

Pewnego dnia wybuchł duży pożar, płomienie sięgały bardzo wysoko – dzieci machają rękami mówiąc: SZSZ

Ktoś zadzwonił na numer alarmowy: - Halo, halo! Wybuchł pożar na ulicy Polnej proszę szybko przyjechać! – dzieci przykładają dłoń do ucha

Strażacy na sygnale pojechali do pożaru – dzieci otwierają szeroko buzię i mówią: EOEOEOEO

Na miejscu okazało się, że płonie cały dach – dzieci wysuwają żuchwę do przodu i dmuchają w kierunku nosa

Płonie także parter – wysuwają górna wargę potem dmuchają w kierunku brody

Strażacy rozwinęli długi wąż do gaszenia pożarów – dzieci robią rurkę z języka

I biegali po całym domu gasząc ogień – dzieci przesuwają językiem po górnych i dolnych zębach, przedsionku jamy ustnej oraz podniebieniu

Ogień zaczął przygasać – dzieci syczą: SSSSSS

Nagle zabrakło wody, ogień wybuchnął ze zdwojoną siłą -  dzieci machają rękami mówiąc głośno: SZSZSZSZ

Strażacy postanowili gasić ogień piaskiem  - dzieci wysuwają i chowają szeroki język

W końcu ogień zgasł z głośnym sykiem – dzieci syczą:SSSSSS

Wszyscy biją brawo dzielnym strażakom – dzieci klaszczą językiem

Strażacy zadowoleni z udanej akcji odjeżdżają swoim wozem strażackim – dzieci otwierają szeroko buzie i mówią: EOEOEOEO

Kochani dziś w ramach co tygodniowych wtorkowych zajęć zdalnych poznajemy kolejną literkę. Dziś będzie to literka „ć” małą i wielką. ‘

Rozwiążcie zagadkę:
Wieczorem tam leci, gdzie światła błysk złoty.
Do motyla podobna, bo to nocny motyl (ćma)

https://www.youtube.com/watch?v=AJsMVUiLiuc


 Drodzy Rodzice przeczytajcie teraz swoim dzieciom Wiersz M. Jankowiaka „Ćma”

Do małego domku w nocy
Ćma wleciała niczym z procy,
Za firaną się trzepocze,
Drży na szybie i łopocze,
Lgnie do światła w nim się snuje,
Tańczy, pląsa i wiruje.

Nagle wpada w pajęczynę,
Pająk snuje się po linie,
Idzie, zbliża się szkaradnie,
Ona miota się bezradnie,
Furczy i dygocze cała,
Aż warkocze poplątała.

W końcu w siebie uwierzyła,
Zamieszania narobiła,
Sieć pajęczą potargała,
Pająkowi pomachała,
Potem oknem dała dyla,
Swą odwagą go przyćmiła.


Kochane dzieci poznamy teraz literkę „ć” małą i literkę  „Ć”  wielką  właśnie na podstawie wyrazu „ćma”:

- Podzielcie wyraz ćma na głoski i sylaby
- Jaką głoskę słychać na początku słowa „ćma”?
- Podajcie przykłady słów z głoską ć w nagłosie, śródgłosie i wygłosie czyli na początku, w środku i na końcu wyrazu
- Możecie zbudować schematu wyrazu „ćma” z białych nakrywek, tak jak budowaliśmy na zajęciach w przedszkolu poznając nową literkę (przygotujcie trzy nakrywki odpowiadające każdej z trzech głosek)
- Określcie do której rodziny głosek należy „ć”.
- Przyjrzyjcie się drukowanym literom „ć”, „Ć”, omówcie ich kształt. Wyodrębnianie małej i wielkiej litery.



Pouczymy się teraz  pisać literę „ć”, „Ć”.

(Ćwiczenia w pisaniu bezśladowym: Kreślenie litery „ć” i „Ć” przez dzieci palcem po ławce, plecach Rodzica, po książce)

Ćwiczenia w KP. s. 28-29

Wypełnnijcie literkę "ć" plastelinowymi kuleczkami.

 Zabawa ruchowa „Jesteśmy ćmami”.
Naśladujcie ruchem treści wysnute z tekstu.
Ćmy to w większości motyle nocne. Kiedy świeci słońce – śpią, kiedy zapada zmrok – budzą się i zaczynają latać w poszukiwaniu jedzenia. Żywią się nektarem kwiatów. Jesteście ćmami fruwającymi nad łąką. Kiedy Rodzice podniosą rękę do góry– siądźcie i naśladujcie zasypianie,   kiedy dotknie rękoma podłogi – znowu zaczniecie fruwać.

Pobawmy się jeszcze w zabawę słowną. Dokończcie używając słowa ćma w odpowiedniej formie:
Do lampy przyleciała... (ćma)
Na lampie widzę... (ćmę)
Przyglądam się... (ćmie)
Chciałabym latać razem z... (ćmą)

Pozdrawiamy Was serdecznie, Pani Ewa i Jola:)