Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Ćmy - zabawy z literką "ć"

Dzień dobry Słoneczniki!!!

Serdecznie Was witamy we wtorek 5 maja:). Wczoraj pięknie pracowaliście wykonując laurki dla strażaków z okazji ich święta będące wyrazem szacunku i podziękowania za ciężką i odpowiedzialną pracę jaką wykonują.

Teraz, aby dobrze przygotować nasz aparat artykulacyjny do pracy pobawimy się w zabawę „Dzielni strażacy”. Wykonujcie wskazane czynności:

Pewnego dnia wybuchł duży pożar, płomienie sięgały bardzo wysoko – dzieci machają rękami mówiąc: SZSZ

Ktoś zadzwonił na numer alarmowy: - Halo, halo! Wybuchł pożar na ulicy Polnej proszę szybko przyjechać! – dzieci przykładają dłoń do ucha

Strażacy na sygnale pojechali do pożaru – dzieci otwierają szeroko buzię i mówią: EOEOEOEO

Na miejscu okazało się, że płonie cały dach – dzieci wysuwają żuchwę do przodu i dmuchają w kierunku nosa

Płonie także parter – wysuwają górna wargę potem dmuchają w kierunku brody

Strażacy rozwinęli długi wąż do gaszenia pożarów – dzieci robią rurkę z języka

I biegali po całym domu gasząc ogień – dzieci przesuwają językiem po górnych i dolnych zębach, przedsionku jamy ustnej oraz podniebieniu

Ogień zaczął przygasać – dzieci syczą: SSSSSS

Nagle zabrakło wody, ogień wybuchnął ze zdwojoną siłą -  dzieci machają rękami mówiąc głośno: SZSZSZSZ

Strażacy postanowili gasić ogień piaskiem  - dzieci wysuwają i chowają szeroki język

W końcu ogień zgasł z głośnym sykiem – dzieci syczą:SSSSSS

Wszyscy biją brawo dzielnym strażakom – dzieci klaszczą językiem

Strażacy zadowoleni z udanej akcji odjeżdżają swoim wozem strażackim – dzieci otwierają szeroko buzie i mówią: EOEOEOEO

Kochani dziś w ramach co tygodniowych wtorkowych zajęć zdalnych poznajemy kolejną literkę. Dziś będzie to literka „ć” małą i wielką. ‘

Rozwiążcie zagadkę:
Wieczorem tam leci, gdzie światła błysk złoty.
Do motyla podobna, bo to nocny motyl (ćma)

https://www.youtube.com/watch?v=AJsMVUiLiuc


 Drodzy Rodzice przeczytajcie teraz swoim dzieciom Wiersz M. Jankowiaka „Ćma”

Do małego domku w nocy
Ćma wleciała niczym z procy,
Za firaną się trzepocze,
Drży na szybie i łopocze,
Lgnie do światła w nim się snuje,
Tańczy, pląsa i wiruje.

Nagle wpada w pajęczynę,
Pająk snuje się po linie,
Idzie, zbliża się szkaradnie,
Ona miota się bezradnie,
Furczy i dygocze cała,
Aż warkocze poplątała.

W końcu w siebie uwierzyła,
Zamieszania narobiła,
Sieć pajęczą potargała,
Pająkowi pomachała,
Potem oknem dała dyla,
Swą odwagą go przyćmiła.


Kochane dzieci poznamy teraz literkę „ć” małą i literkę  „Ć”  wielką  właśnie na podstawie wyrazu „ćma”:

- Podzielcie wyraz ćma na głoski i sylaby
- Jaką głoskę słychać na początku słowa „ćma”?
- Podajcie przykłady słów z głoską ć w nagłosie, śródgłosie i wygłosie czyli na początku, w środku i na końcu wyrazu
- Możecie zbudować schematu wyrazu „ćma” z białych nakrywek, tak jak budowaliśmy na zajęciach w przedszkolu poznając nową literkę (przygotujcie trzy nakrywki odpowiadające każdej z trzech głosek)
- Określcie do której rodziny głosek należy „ć”.
- Przyjrzyjcie się drukowanym literom „ć”, „Ć”, omówcie ich kształt. Wyodrębnianie małej i wielkiej litery.



Pouczymy się teraz  pisać literę „ć”, „Ć”.

(Ćwiczenia w pisaniu bezśladowym: Kreślenie litery „ć” i „Ć” przez dzieci palcem po ławce, plecach Rodzica, po książce)

Ćwiczenia w KP. s. 28-29

Wypełnnijcie literkę "ć" plastelinowymi kuleczkami.

 Zabawa ruchowa „Jesteśmy ćmami”.
Naśladujcie ruchem treści wysnute z tekstu.
Ćmy to w większości motyle nocne. Kiedy świeci słońce – śpią, kiedy zapada zmrok – budzą się i zaczynają latać w poszukiwaniu jedzenia. Żywią się nektarem kwiatów. Jesteście ćmami fruwającymi nad łąką. Kiedy Rodzice podniosą rękę do góry– siądźcie i naśladujcie zasypianie,   kiedy dotknie rękoma podłogi – znowu zaczniecie fruwać.

Pobawmy się jeszcze w zabawę słowną. Dokończcie używając słowa ćma w odpowiedniej formie:
Do lampy przyleciała... (ćma)
Na lampie widzę... (ćmę)
Przyglądam się... (ćmie)
Chciałabym latać razem z... (ćmą)

Pozdrawiamy Was serdecznie, Pani Ewa i Jola:)