Ćmy - zabawy z literką "ć"
Dzień dobry Słoneczniki!!!
Serdecznie Was witamy we wtorek 5 maja:). Wczoraj pięknie pracowaliście wykonując laurki dla strażaków z okazji ich święta będące wyrazem szacunku i podziękowania za ciężką i odpowiedzialną pracę jaką wykonują.
Teraz, aby dobrze przygotować nasz aparat artykulacyjny do pracy pobawimy się w zabawę „Dzielni strażacy”. Wykonujcie wskazane czynności:
Pewnego dnia wybuchł duży pożar, płomienie sięgały bardzo wysoko – dzieci machają rękami mówiąc: SZSZ
Ktoś zadzwonił na numer alarmowy: - Halo, halo! Wybuchł pożar na ulicy Polnej proszę szybko przyjechać! – dzieci przykładają dłoń do ucha
Strażacy na sygnale pojechali do pożaru – dzieci otwierają szeroko buzię i mówią: EOEOEOEO
Na miejscu okazało się, że płonie cały dach – dzieci wysuwają żuchwę do przodu i dmuchają w kierunku nosa
Płonie także parter – wysuwają górna wargę potem dmuchają w kierunku brody
Strażacy rozwinęli długi wąż do gaszenia pożarów – dzieci robią rurkę z języka
I biegali po całym domu gasząc ogień – dzieci przesuwają językiem po górnych i dolnych zębach, przedsionku jamy ustnej oraz podniebieniu
Ogień zaczął przygasać – dzieci syczą: SSSSSS
Nagle zabrakło wody, ogień wybuchnął ze zdwojoną siłą - dzieci machają rękami mówiąc głośno: SZSZSZSZ
Strażacy postanowili gasić ogień piaskiem - dzieci wysuwają i chowają szeroki język
W końcu ogień zgasł z głośnym sykiem – dzieci syczą:SSSSSS
Wszyscy biją brawo dzielnym strażakom – dzieci klaszczą językiem
Strażacy zadowoleni z udanej akcji odjeżdżają swoim wozem strażackim – dzieci otwierają szeroko buzie i mówią: EOEOEOEO
Kochani dziś w ramach co tygodniowych wtorkowych zajęć zdalnych poznajemy kolejną literkę. Dziś będzie to literka „ć” małą i wielką. ‘
Rozwiążcie zagadkę:
Wieczorem tam leci, gdzie światła błysk złoty.
Do motyla podobna, bo to nocny motyl (ćma)
https://www.youtube.com/watch?v=AJsMVUiLiuc
Drodzy Rodzice przeczytajcie teraz swoim dzieciom Wiersz M. Jankowiaka „Ćma”
Do małego domku w nocy
Ćma wleciała niczym z procy,
Za firaną się trzepocze,
Drży na szybie i łopocze,
Lgnie do światła w nim się snuje,
Tańczy, pląsa i wiruje.
Nagle wpada w pajęczynę,
Pająk snuje się po linie,
Idzie, zbliża się szkaradnie,
Ona miota się bezradnie,
Furczy i dygocze cała,
Aż warkocze poplątała.
W końcu w siebie uwierzyła,
Zamieszania narobiła,
Sieć pajęczą potargała,
Pająkowi pomachała,
Potem oknem dała dyla,
Swą odwagą go przyćmiła.
Kochane dzieci poznamy teraz literkę „ć” małą i literkę „Ć” wielką właśnie na podstawie wyrazu „ćma”:
- Podzielcie wyraz ćma na głoski i sylaby
- Jaką głoskę słychać na początku słowa „ćma”?
- Podajcie przykłady słów z głoską ć w nagłosie, śródgłosie i wygłosie czyli na początku, w środku i na końcu wyrazu
- Możecie zbudować schematu wyrazu „ćma” z białych nakrywek, tak jak budowaliśmy na zajęciach w przedszkolu poznając nową literkę (przygotujcie trzy nakrywki odpowiadające każdej z trzech głosek)
- Określcie do której rodziny głosek należy „ć”.
- Przyjrzyjcie się drukowanym literom „ć”, „Ć”, omówcie ich kształt. Wyodrębnianie małej i wielkiej litery.
Pouczymy się teraz pisać literę „ć”, „Ć”.
(Ćwiczenia w pisaniu bezśladowym: Kreślenie litery „ć” i „Ć” przez dzieci palcem po ławce, plecach Rodzica, po książce)
Ćwiczenia w KP. s. 28-29
Wypełnnijcie literkę "ć" plastelinowymi kuleczkami.
Zabawa ruchowa „Jesteśmy ćmami”.
Naśladujcie ruchem treści wysnute z tekstu.
Ćmy to w większości motyle nocne. Kiedy świeci słońce – śpią, kiedy zapada zmrok – budzą się i zaczynają latać w poszukiwaniu jedzenia. Żywią się nektarem kwiatów. Jesteście ćmami fruwającymi nad łąką. Kiedy Rodzice podniosą rękę do góry– siądźcie i naśladujcie zasypianie, kiedy dotknie rękoma podłogi – znowu zaczniecie fruwać.
Pobawmy się jeszcze w zabawę słowną. Dokończcie używając słowa ćma w odpowiedniej formie:
Do lampy przyleciała... (ćma)
Na lampie widzę... (ćmę)
Przyglądam się... (ćmie)
Chciałabym latać razem z... (ćmą)
Pozdrawiamy Was serdecznie, Pani Ewa i Jola:)