Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Kiedy jest dzień, a kiedy noc

Dzień dobry kochane Słoneczniki!!!

Bardzo się cieszymy, że tak znakomicie daliście sobie radę z wczorajszym zadaniem wykonując kosmiczne rakiety i pracując w książeczkach:)

Dziś spróbujemy się dowiedzieć kiedy jest dzień, a kiedy noc. Zatem zapraszamy do ćwiczeń w kartach pracy cz 3 nr 74 – posłuchajcie rymowanki. Narysujcie ufoludka wg opisu.

Oczywiście nie zapominamy o porannej gimnastyce.

Teraz rymowanka – zapraszamy do interpretacji ruchowej zgodnie z tekstem:

Kosmonauta idzie dróżką,

przytupuje jedną nóżką,

klaszcze w ręce raz i dwa,

podskakuje hopsa, sa.

Już w rakiecie prosto siada,

kiwa głową na sąsiada,

ster rakiety w ruch już wprawia,

choć to wcale nie zabawa,

i rakieta się unosi,

bo ją ładnie o to prosi.

Zapraszamy teraz do ćwiczeń w kartach pracy cz.3 nr 75 – narysujcie drogę kosmonauty do rakiety, wiedząc, że przebiega ona tylko po gwiazdkach.

Kochani pora teraz na zabawę ruchową „Na dywanie siedzi Ufuś”.  Wybrany przez was Ufuś siedzi na dywanie, reszta domowników powtarza rymowankę:

Ufuś siedzi na dywanie.

Co pokaże niech się stanie!

Ufuś pokazuje dowolne czynności, a domownicy naśladują jego ruchy. Potem następna osoba wciela się w rolę Ufusia.

Kochani pora teraz na wysłuchanie wiersza „Halo, tu mówi Ziemia”

Dzień dobry dzieci! Jestem Ziemia,

wielka, okrągła jak balonik.

Z tej strony - Słońce mnie opromienia,

a z tamtej – nocy cień przesłonił.

Gdy jedna strona jest oświetlona,

to zaciemniona jest druga strona.

Wy zajadacie pierwsze śniadanie,

a spać się kładą Amerykanie.

Właśnie!!!

Bo ja się kręcę w krąg, jak bardzo duży bąk.

- Dobranoc! – wołam.

- Dzień dobry ! –wołam,

To znaczy zrobiłam obrót dokoła.

A oprócz tego wciąż bez końca,

muszę się kręcić wokół Słońca.

Nigdyście jeszcze nie widzieli

takiej olbrzymiej karuzeli!

Bo trzeba mi całego roku,

ażeby Słońce obiec wokół.

Kochane dzieci musicie wiedzieć, że Ziemia jest kulą składającą się z dwóch półkul, że kręci się wokół własnej osi i krąży wokół Słońca, a na pełny obrót potrzebuje całego roku. Zatem jeśli macie w domu globus zapoznajcie się z jego wyglądem, spróbujcie go wprawiać w ruch. Możecie także wykonać doświadczenie z wykorzystaniem globusa i lampki stojącej (jako Słońca) – „Jak powstaje dzień i noc”

 

Ziemia kręci się wokół własnej osi. Na ten obrót potrzebuje 24 godzin. Dzień jest po stronie Ziemi, która jest zwrócona do Słońca – widać je na niebie, jeśli nie ma chmur ( demonstracja przez oświetlenie globusa z jednej strony). Noc jest po tej stronie Ziemi, która jest odwrócona od Słońca. Jeśli nie ma na niebie chmur, widzimy wtedy Księżyc, który odbija światło słoneczne i gwiazdy. Wirowy ruch Ziemi powoduje zmianę oświetlenia Ziemi przez Słońce, dlatego po dniu następuje noc.

Wykonajcie teraz pracę „Nasze słoneczka”. Potrzebne będą – żółty papier, koło wydarte z papieru, klej.

  • Dzieci wydzierają z żółtego papieru paski różnej długości (promienie)
  • Przyklejają je na środku kartki wokół wydartego koła (o wielkości koła, grubości pasków decydują dzieci:) Powodzenia;)

Na zakończenie wykonajcie jeszcze ćwiczenie w kartach pracy cz.3, nr 76 – przeczytajcie z rodzicami podpisy umieszczone pod zdjęciami. Odszukajcie w naklejkach takie same wyrazy. Naklejcie je w odpowiednich miejscach. Dokończcie rysunek , pokolorujcie go. Wyślijcie zdjęcia Waszych prac na naszą grupę:)

Na koniec mamy dla Was kilka ciekawostek o Księżycu:

Księżyc to jedyny naturalny satelita Ziemi. Jest piątym co do wielkości księżycem w Układzie Słonecznym. Obiega on Ziemię w ciągu 27 dni. Księżyc to jedyna ciało słoneczne, na którym lądowali ludzie. Łącznie stanęło na nim 12 osób. Słońce oświetla zawsze tylko połowę powierzchni Księżyca. Jego fazy są wynikiem oglądania tej połowy pod różnymi kątami, spowodowanymi różnymi położeniami Słońca, Ziemi, Księżyca względem siebie. Kiedy Księżyc jest w pełni, znajduje się po przeciwnej stronie Ziemi niż Słońce. W nowiu położenie Księżyca na sferze niebieskiej jest bliskie położeniu Słońca.

Obejrzyjcie teraz filmik o tym jak Paxi bada Księżyc, zapraszamy;)

https://www.youtube.com/watch?v=DYdAR2F7KTY

Pozdrawiamy Was serdecznie, Wasze Panie Ewa i Zosia:)