Kuchenne przygody dla zdrowia i urody
Dzień dobry Słoneczniki!!!
Witamy Was kochani, mamy nadzieję, że dobrze się macie.
Zapraszamy do wspólnych ćwiczeń gimnastycznych:
https://www.youtube.com/watch?v=-F6pCqIImZ8
Kochani przed nami teraz ćwiczenia słownikowe. Zapraszamy Was do rozwiązania zagadki smakowej. Prosimy Rodziców, aby przygotowali pokrojonego w kostkę ogórka nabitego na wykałaczkę i ukryli go pod serwetką. Dziecko zamyka oczy, a Rodzic wkłada dziecku do buzi kosteczkę ogórka. Gdy wszyscy domownicy zostaną w ten sposób poczęstowani, próbują odgadnąć co zjedli. Przedszkolaki wypowiadają się na temat ogórka, stosując przymiotniki, np., ciemnozielona skórka, jasnozielony w środku, podłużny, smaczny, zdrowy, szklarniowy, gruntowy.
Kolejne zdanie to wyciąganie z przykrytego serwetką koszyczka jakiegoś warzywa lub owocu, np. pomidora. Domownicy zadają dziecku pytanie: Czy to jest ogórek? Zadaniem dziecka jest odpowiedzieć i uzasadnić swoje zdanie, np. Nie, bo nie jest zielony i nie jest podłużny. Zabawa toczy się do momentu wylosowania ogórka.
W następnym zadaniu przedszkolaki wymyślają słowa rymujące się właśnie ze słowem ogórek. Np. chórek, córek, czwórek, garniturek, kangurek, kapturek, kocurek, komórek, mazurek, mundurek, murek, nurek, pagórek, itd.
Porozmawiajcie także ze swoimi domownikami o zastosowaniu ogórka w gospodarstwie domowym, właściwościach zdrowotnych w diecie, a także walorach kosmetycznych. Możecie wspólnie wykonać maseczkę dla mamy „Dla zdrowego naskórka – maseczka z ogórka”. Do wykonania maseczki potrzebne będą: 1 tarty ogórek, 2 łyżki jogurtu naturalnego i 1 łyżka soku z cytryny. Wymienione składniki należy włożyć do miseczki, wymieszać i maseczka gotowa do nałożenia na twarz!
Macie ochotę na kolejne zabawy z ogórkiem w roli głównej? Zatem zapraszamy do zabaw konstrukcyjno – plastycznych pt. „Ojciec ogórek, mama, córka i synek wykrojone z ogórka”. Przygotujcie tacki z ogórkami, plastikowe nożyki, wykałaczki, patyczki do szaszłyków, deseczki do krojenia. Zapraszamy Was do wykonania rodziny Ogórkowian. Każde dziecko może wykonać jedną lub więcej postaci tej niezwykłej rodziny. Aby wykonać postać trzeba wyciąć z ogórka potrzebne kształty np. grube kawałki, grubsze plastry, paski, trójkąty lub inne wymyślone przez dzieci. Do łączenia elementów wykorzystajcie wykałaczki lub patyczki do szaszłyków.
Kochani tak dużo dziś mówimy o „ogórku”, pora zatem, aby poznać kolejną literkę. Być może już się domyślacie, że będzie to literka „ó”, „Ó”.
Literkę „ó” poznamy właśnie na podstawie wyrazu podstawowego „ogórek”
Analiza słuchowa wyrazu „ogórek" - podzielcie wyraz „ogórek” na głoski i sylaby
- Czy głoskę „ó” w wyrazie „ogórek” słychać w nagłosie, wygłosie czy śródgłosie?
- Podajcie przykłady słów z głoską „ó” w nagłosie, śródgłosie i wygłosie czyli na początku, w środku i na końcu wyrazu
- Możecie zbudować schematu wyrazu „ogórek” z białych nakrywek, tak jak budowaliśmy na zajęciach w przedszkolu poznając nową literkę (przygotujcie nakrywki odpowiadające każdej z głosek)
- pamiętacie literkę „u”? ( w języku polskim literkę „u” zapisujemy na dwa sposoby: „u” tzw. otwarte, oraz „ó” tzw. zamknięte bądź kreskowane)
- Pouczymy się teraz pisać literę „ó”, „Ó” - (Ćwiczenia w pisaniu bezśladowym: Kreślenie litery „ó” i „Ó” przez dzieci palcem po ławce, plecach Rodzica, palcem w powietrzu
- próby pisania literki „ó” po śladzie oraz samodzielnie w liniaturze w KP4 s.44-45 oraz w proponowanych kartach pracy:
Pozdrawiamy, Pani Ewa i Jola:)