Logopedia
Witajcie Słoneczniki, jesteście gotowi na wesołą gimnastykę buzi i języka? Jeśli tak, to serdecznie zapraszam. Dziś będą to przykłady zabaw i gier logopedycznych – słownych, które można wykorzystać będąc na spacerze, jadąc samochodem lub w czasie deszczowej pogody.
GRY SŁOWNE
1. Dokończ bajkę – Rozpoczynamy opowiadanie bajki, dziecko kończy lub opowiadamy fragmentami na zmianę.
2. Dokończ słowo – mówimy pierwszą sylabę a dziecko kończy.
3. Rymowanki – mówimy pierwszą część a dziecko dopowiada koniec, później zamiana.
4. Wąż słowny – podajemy kolejno słowa zaczynające się na ostatnią głoskę poprzedniego słowa. Np. zegar-rak-kot-tort-torba-akwarium-motyl-itd.
5. O czym myślę? – zabawę możemy zawęzić do kategorii zwierzęta lub (wersja dla starszych) pomyśleć o jakimkolwiek przedmiocie. Jedna osoba myśli o jakimś zwierzęciu, druga osoba musi zgadnąć co to jest zadając pytania pomocnicze, na które można odpowiedzieć TAK lub NIE, np.
- czy to zwietzę ma skrzydła? Czy ma rogi? Czy ma ciało pokryte łuskami? Czy żyje w Polsce? Czy jest owadem? Itd.
6. Podaj wyraz na głoskę… - wymieniamy słowa, które rozpoczynają się wskazaną głoską.
7. Pociąg – zabawa rozwijająca słownictwo. Ze stacji odjeżdża pociąg, a w każdym wagonie są … (tu podajemy nazwę kategorii, np. owoce, warzywa, coś co można zjeść, ubrania, kolory, zabawki, pojazdy, zwierzęta lub trudniej: zwierzęta mieszkające w lesie, na wsi, w zoo, itd.)
8. Co widzę? – opisujemy przedmiot, który widzimy nie używając jego nazwy. Druga osoba próbuje zgadnąć co to jest rozglądając się w miejscu, w którym się właśnie znajdujemy, co pasuje do opisu.
9. Zagadki – układamy zagadki o różnych przedmiotach, np. Nakładamy ją na szczoteczkę myjąc zęby. Itp.
10. Oprowadzanie kosmity - Wesoła zabawa, w której rodzic wciela się w rolę dopiero co przybyłego na Ziemię kosmity, a zadaniem dziecka jest oprowadzić go po okolicy. Wspaniale sprawdzi się zarówno podczas dłuższego pobytu w parku, na działce lub w ogrodzie, jak i podczas krótkiej drogi na pocztę lub do sklepu. Odgrywający rolę kosmity rodzic powinien zadawać dziecku dużo pytań, udając, że wielu rzeczy nie zna i nie rozumie, gdyż na jego planecie wszystko wygląda zupełnie inaczej. Może, na przykład, być ciekaw, jak nazywają się mijane przez niego rośliny, zwierzęta czy sklepy. Może także nie wiedzieć, dlaczego na chodniku leżą liście, czemu małe dzieci siedzą w wózkach, po co na ulicy namalowano białe pasy albo co oznacza czerwone światło. Wcielające się w rolę eksperta dziecko, intensywnie ćwiczyć będzie umiejętność wypowiadania się. Uporządkuje także swoją wiedzę z różnych, zależnych od zadawanych pytań, dziedzin.
11. Prawda – Fałsz - Rodzic mówi jakieś zdanie, a zadaniem dziecka jest stwierdzić, czy jest ono zgodne z prawdą – powiedzieć tak lub nie.
12. Słyszymy głoski – wymieniamy wyrazy, w których nazwie słyszymy wskazaną głoskę. Możemy wykorzystać głoski, z wymową których dziecko ma problem, np. sz, s, r, itd.
Życzę udanej zabawy, pozdrawiam Pani Ewa