Logopedia
Dzień dobry drogie Niezapominajki!!!
Witam Was bardzo serdecznie na kolejnych zajęciach zdalnych z logopedii. Dziś będziemy się zajmować utrwalaniem prawidłowej wymowy głosek szeregu syczącego, a dokładnie głoską „z”. Zapraszam Was zatem do rozruszania naszego aparatu artykulacyjnego, oddechowego oraz fonacyjnego poprze zaproponowane poniżej ćwiczenia.
Ćwiczenia języka
1.Liczenie dolnych zębów czubkiem języka po wewnętrznej stronie.
2.Oblizywanie językiem wewnętrznej powierzchni dolnych zębów.
3.Dotykanie czubkiem języka wewnętrznej powierzchni dolnych siekaczy z równoczesnym wybrzmiewaniem głoski [e],
4.Zlizywanie czubkiem języka dżemu lub masła czekoladowego z dolnych dziąseł.
5.Energiczne wyrzucanie czubka języka zza dolnych zębów - zabawa „Wymiatanie śmieci”.
Ćwiczenia oddechowe
1.Dmuchanie na chorągiewki i wiatraczki.
2.Dmuchanie na papierowe łódki pływające w misce z wodą.
3..Zdmuchiwanie kulki waty kosmetycznej z ręki - zawody Kto dmuchnie dalej
4. Dmuchanie na papierowe kulki po wytyczonej trasie narysowanej na podłodze - zabawa Wyścigi samochodowe.
5. Przedmuchiwanie piłeczki pingpongowej do osoby siedzącej na przeciwko - zabawa Mecz piłkarski.
6.Dmuchanie przez rurkę do wody, aby tworzyły się pęcherzyki powietrza - zabawa Gotowanie wody.
7.Nadmuchiwanie balonów, zabawek i piłek z folii.
8..Próby gwizdania.
9..Zdmuchiwanie lekkiego przedmiotu z ręki, np. piórka, kłębka waty, papierowej kulki.
Ćwiczenia warg
- Rozciąganie warg do uśmiechu i wymawianie głoski [i],
- Naprzemienny uśmiech z pokazywaniem zębów, a następnie zasłanianiem ich wargami.
- Układanie ust do uśmiechu i powrót do pozycji neutralnej.
- Wydawanie odgłosów z rozciągniętymi kącikami ust:
- kozy - me, me,
- barana - be, be,
- kurczątka - pi, pi,
- śmiechu - hi, hi.
- Pokazywanie szerokiego uśmiechu, a następnie ściąganie ust, jak przy głosce [u].
W utrwaleniu prawidłowej wymowy głoski „z” pomogą nam również poniższe wierszyki:)
„Psotny Zenek”
Zenek ma gwizdek,
dmucha z zapałem,
swoim zabawkom
robi tu zbiórkę.
Koza i zebra
są pod regałem,
znalazły rózgę,\
zegar pod biurkiem,
zapałki w zamku,
lizaka w zupie.
Oj, kto wymyślił
te psoty głupie?
Bałagan robi
ten mały Zenek.
Wielkie ma mama
z Zenkiem zmartwienie.
„Zagubione [z]”
Gdzieś się „z” zawieruszyło,
zabłąkało, zagubiło.
Może je koza zajada
myśląc, że to sałata.
Może je zebra ukradła,
szukając „z” z abecadła.
Może jest w zabawkach Zosi,
poszukajmy, Zosia prosi.
Zapraszam również do kart pracy utrwalających właściwą artykulację głoski „z” w poniższym linku. Jeśli chcecie podzielić się realizacją logopedycznych zadań i aktywności proszę o wysyłanie zdjęć kart pracy lub filmików gimnastyki buzi i języka na mojego messengera, pocztę krawczyewa@interia.eu, lub na waszą grupę FB:)
/uploads/5e89e6f7b9f05/newses/617/content/Niezapominajki karta pracy 08.04.2021_.pdf [.pdf, 934.05 kB]
Serdecznie Was pozdrawiam i życzę udanej zabawy. Pani Ewa;)