Logopedia
Dzień dobry drogie Bratki!!!
Witam Was bardzo serdecznie na kolejnych zajęciach zdalnych z logopedii. Dziś będziemy się zajmować utrwalaniem prawidłowej wymowy głosek szeregu syczącego, a dokładnie głoską „z”. Zapraszam Was zatem do rozruszania naszego aparatu artykulacyjnego, oddechowego oraz fonacyjnego poprze zaproponowane poniżej ćwiczenia.
Ćwiczenia języka
1.Liczenie dolnych zębów czubkiem języka po wewnętrznej stronie.
2.Oblizywanie językiem wewnętrznej powierzchni dolnych zębów.
3.Dotykanie czubkiem języka wewnętrznej powierzchni dolnych siekaczy z równoczesnym wybrzmiewaniem głoski [e],
4.Zlizywanie czubkiem języka dżemu lub masła czekoladowego z dolnych dziąseł.
5.Energiczne wyrzucanie czubka języka zza dolnych zębów - zabawa „Wymiatanie śmieci”.
Ćwiczenia oddechowe
1.Dmuchanie na chorągiewki i wiatraczki.
2.Dmuchanie na płomień świecy w odległości niepozwalającej zdmuchnąć płomyka, lecz wyginać go pod wpływem dmuchania - zabawa Tańczący płomyczek.
3.Dmuchanie na papierowe łódki pływające w misce z wodą.
4.Zdmuchiwanie kulki waty kosmetycznej z ręki - zawody Kto dmuchnie dalej.
5.Wydmuchiwanie baniek mydlanych.
6.Dmuchanie na papierowe ozdoby zawieszone na nitkach o różnej długości ponad głową ćwiczącego.
7.Dmuchanie na papierowe kulki po wytyczonej trasie narysowanej na podłodze - zabawa Wyścigi samochodowe.
8.Przedmuchiwanie piłeczki pingpongowej do osoby siedzącej na przeciwko - zabawa Mecz piłkarski.
9.Dmuchanie przez rurkę do wody, aby tworzyły się pęcherzyki powietrza - zabawa Gotowanie wody.
10.Nadmuchiwanie balonów, zabawek i piłek z folii.
11.Próby gwizdania.
12.Gra na instrumentach muzycznych: organkach, trąbce, gwizdku.
13.Dmuchanie na piórko, aby unosiło się ponad głową osoby ćwiczącej.
14.Rozdmuchiwanie plamki farby wodnej na podkładce z tworzywa sztucznego
Ćwiczenia warg
- Rozciąganie warg do uśmiechu i wymawianie głoski [i],
- Naprzemienny uśmiech z pokazywaniem zębów, a następnie zasłanianiem ich wargami.
- Układanie ust do uśmiechu i powrót do pozycji neutralnej.
- Wydawanie odgłosów z rozciągniętymi kącikami ust:
- kozy - me, me,
- barana - be, be,
- kurczątka - pi, pi,
- śmiechu - hi, hi.
- Pokazywanie szerokiego uśmiechu, a następnie ściąganie ust, jak przy głosce [u].
W utrwaleniu prawidłowej wymowy głoski „z” pomogą nam również poniższe wierszyki:)
„Zapominalski”
Mój kolega Zbyś Kowalski
Strasznie jest zapominalski.
Zapomniał, gdzie schował złotówkę
I gdzie zegary mają wskazówkę.
Nie pamięta, gdzie kupował lizaki
I gdzie położył nowe mazaki.
Zapomniał, jak smakują pyzy
I o tym, że ma pójść do Izy.
Nie wie, gdzie rosną niezapominajki,
Nie pamięta, kto mu opowiadał bajki.
Zapomniał, kto zadawał zagadki
i jak się robi do książki zakładki.
Nie wie, po co ptaki wiją sobie gniazda
i dlaczego na niebie świeci złota gwiazda,
po co na zakrętach pojazdy zwalniają
i dlaczego kozy listki zjadają...
„Koza Zosi”
Młoda koza Zosi z zagrody zerkała,
skakała, beczała, bródką potrząsała
i się wciąż zastanawiała,
jak zdobyć dwie główki kapusty
by zapełnić brzuszek pusty.
Zapraszam również do kart pracy utrwalających właściwą artykulację głoski „z” w poniższym linku. Wykonane ćwiczenia z kart pracy oraz zadania i ćwiczenia gimnastyki buzi i języka wysyłajce proszę na naszą grupę na FB :)
/uploads/5e89e6f7b9f05/newses/618/content/Bratki logo karty pracy 08.04.2021.pdf [.pdf, 905.82 kB]
Serdecznie Was pozdrawiam i życzę udanej zabawy. Pani Ewa;)