Logopedia
Dzień dobry drogie Brateczki!!!
W tym tygodniu zapraszam Was do dalszej części zabaw zatytułowanych „Logopedia na wesoło”. Będziemy świetnie się bawić z paluszkowymi wierszykami, bardzo lubianymi przez wszystkie dzieci oraz ćwiczeniami usprawniającymi narządy mowy.
Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne
Jednym z warunków prawidłowego wymawiania wszystkich głosek jest sprawne funkcjonowanie narządów mowy. Dlatego też już od najmłodszych lat należy prowadzić ćwiczenia buzi i języka ze wszystkimi dziećmi. Ćwiczenia te możemy prowadzić w formie zabawowej lub też zadaniowej .
ĆWICZENIA WARG
Usprawnienie warg wpływa na poprawę muskulatury policzków, wzmocnienie mięśni okrężnych ust oraz na poprawę wyrazistości mówienia.
- „Zajęczy pyszczek” - wciąganie policzków do jamy ustnej.
- Szerokie otwieranie i zamykanie ust. Wysuwanie warg do przodu (jak przy u), rozchylanie warg (jak przy samogłosce e).
- Złączyć wargi płasko . Rozciąganie warg poprzez cofnięcie kącików ust (jak przy samogłosce i).
- Układać dolną wargę na górną i górną na dolną.
- Zamknąć usta, a następnie przesuwać wargi na boki, raz w prawo raz w lewo.
- „ Karetka pogotowia” - tylne zęby razem, zaokrąglanie i rozciąganie warg. Rozciąganie (samogłoska i), ściąganie i wysunięcie (samogłoska u). Dzieci naśladują odgłos karetki pogotowia – iu, iu.
- „Całuski”- cmokanie przy wysuniętych i zaokrąglonych wargach oraz zwartych szczękach.
- „Wąsy kotka”- wargi wysunięte do przodu, utrzymywanie ołówka pomiędzy wargami a noskiem.
- „Parskanie konika” - tylne zęby razem, wargi zbliżone i spłaszczone.
ĆWICZENIA JĘZYKA
Wykonywanie tych ćwiczeń prowadzi do doskonalenia precyzji i szybkości ruchów
języka, położenia masy języka oraz zmiany kształtu.
- Wysuwanie języka na zewnątrz jamy ustnej i cofanie w głąb, język długi i wąski, nie dotyka warg.
- Wysuwanie języka na zewnątrz i chowanie – język szeroki, w kształcie łopaty.
- Wysunąć język długi i wąski, jak najwyżej w kierunku nosa (język przylega do górnej wargi), a następnie wysuwamy jak najdalej na dolnej wardze w kierunku brody.
- Buzia otwarta, dotykamy czubkiem języka wałeczka za górnymi zębami, a następnie kierujemy mocno w dół do dolnego wałeczka.
- Oblizywanie warg, język wykonuje koliste ruchy
- tylko górną wargę w prawo w lewo,
- tylko dolną wargę w prawo w lewo,
- wargi dolna i górna płynnym ruchem.
- Usta zamknięte, oblizywanie zębów i dziąseł pod wargami (w lewo, w prawo).
- Żuchwa opuszczona, nie rusza się, a zaostrzony czubek języka dotyka różnych punktów w jamie ustnej - poszczególnych zębów, - dziąseł, - podniebienia twardego i miękkiego.
- Przyciskanie górnej powierzchni przodu języka do podniebienia twardego i nagłe oderwanie języka od podniebienia z charakterystycznym kląśnięciem.
- Ułożenie języka w kształcie rulonika - dmuchamy tak by powietrze przepływało tylko przez rulonik, - do języka ułożonego w rulonik przykładamy słomkę i dmuchamy do słomki.
Zapraszam teraz do zabaw paluszkowych;)
"Pieski"
Wszystkie pieski spały (zaciśnięta dłoń).
Pierwszy obudził się ten mały (otwieramy mały palec).
Mały obudził średniego,
Który spał obok niego (otwieramy drugi palec).
Gdy średni już nie spał,
To duży też przestał (otwieramy trzeci palec).
Trzy pieski się bawiły,
Czwartego obudziły (otwieramy czwarty palec).
Cztery pieski szczekały,
Piątemu spać nie dały (otwieramy kciuk i machamy całą dłonią).
Rodzina
Ten pierwszy – to nasz dziadziuś (pokazujemy kciuk).
A obok – babunia (drugi palec).
Największy – to tatuś (pokazujemy środkowy palec).
A przy nim – mamunia (pokazujemy czwarty palec).
A to jest – dziecinka mała (pokazujemy mały palec).
Tralalala, la, la…
A to moja – rączka cała!
Tralalala, la, la…
Sroczka
Tu Sroczka kaszkę warzyła (kręcimy palcem wewnątrz dłoni)
dzieci swoje karmiła.
Temu dała na łyżeczce (dotykamy kolejno palców),
Temu dała na miseczce,
Temu dała na spodeczku,
Temu dała w kubeczku,
A dla tego nic nie miała (dotykamy kciuka)
Frrrrr! I po więcej poleciała. (unosimy ręcę w góre
10 paluszków
Mam 10 palców małych do zabawy doskonałych (podnosimy dłonie do góry),
Mogę wszystko zrobić nimi – paluszkami malutkimi (ruszamy paluszkami).
Mogę zamknąć je w piąsteczki lub rozłożyć jak chusteczki (zamykamy piąstki i rozkładamy paluszki).
Mogę w słonko je zamienić, albo schować do kieszeni (rozszerzamy paluszki, i wkładamy do kieszeni).
Mogę podnieść je wysoko lub rozłożyć tak szeroko (podnosimy ręce wysoko do góry i rozkładamy w bok).
Mogą w koszyk się zaplatać albo jak motylek latać (splatamy dłonie palcami ze sobą, później machamy paluszkami).
Mogę je ustawić w rządku lub rozpocząć od początku! (łączymy paluszki w obu dłoniach).
Na koniec pokolorujcie rysunek wg. wzoru:
Pozdarawiam serdecznie; Pani Ewa;)