Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Logopedia

Dzień dobry drogie Brateczki!!!

W tym tygodniu zapraszam Was do dalszej części zabaw zatytułowanych „Logopedia na wesoło”.  Będziemy świetnie się bawić z paluszkowymi wierszykami, bardzo lubianymi przez wszystkie dzieci oraz ćwiczeniami usprawniającymi narządy mowy.

 

Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne

Jednym z warunków prawidłowego wymawiania wszystkich głosek jest sprawne funkcjonowanie narządów mowy. Dlatego też już od najmłodszych lat należy prowadzić ćwiczenia buzi i języka ze wszystkimi dziećmi. Ćwiczenia te możemy prowadzić w formie  zabawowej lub też zadaniowej .

ĆWICZENIA WARG

Usprawnienie warg wpływa na poprawę muskulatury policzków, wzmocnienie mięśni okrężnych ust oraz na poprawę wyrazistości mówienia.

  1. „Zajęczy pyszczek” - wciąganie policzków do jamy ustnej.
  2. Szerokie otwieranie i zamykanie ust. Wysuwanie warg do przodu (jak przy u), rozchylanie warg (jak przy samogłosce e).
  3. Złączyć wargi płasko . Rozciąganie warg poprzez cofnięcie kącików ust (jak przy samogłosce i).
  4. Układać dolną wargę na górną i górną na dolną.
  5. Zamknąć usta, a następnie przesuwać wargi na boki, raz w prawo raz w lewo.
  6. „ Karetka pogotowia” - tylne zęby razem, zaokrąglanie i rozciąganie warg. Rozciąganie (samogłoska i), ściąganie i wysunięcie (samogłoska u). Dzieci naśladują odgłos karetki pogotowia – iu, iu.
  7. „Całuski”- cmokanie przy wysuniętych i zaokrąglonych wargach oraz zwartych szczękach.
  8. „Wąsy kotka”- wargi wysunięte do przodu, utrzymywanie ołówka pomiędzy wargami a noskiem.
  9. „Parskanie konika” - tylne zęby razem, wargi zbliżone i spłaszczone.

ĆWICZENIA JĘZYKA

Wykonywanie tych ćwiczeń prowadzi do doskonalenia precyzji i szybkości ruchów

języka, położenia masy języka oraz zmiany kształtu.

  1. Wysuwanie języka na zewnątrz jamy ustnej i cofanie w głąb, język długi i wąski, nie dotyka warg.
  2. Wysuwanie języka na zewnątrz i chowanie – język szeroki, w kształcie łopaty.
  3. Wysunąć język długi i wąski, jak najwyżej w kierunku nosa (język przylega do górnej wargi), a następnie wysuwamy jak najdalej na dolnej wardze w kierunku brody.
  4. Buzia otwarta, dotykamy czubkiem języka wałeczka za górnymi zębami, a następnie kierujemy mocno w dół do dolnego wałeczka.
  5. Oblizywanie warg, język wykonuje koliste ruchy

- tylko górną wargę w prawo w lewo,

- tylko dolną wargę w prawo w lewo,

- wargi dolna i górna płynnym ruchem.

  1. Usta zamknięte, oblizywanie zębów i dziąseł pod wargami (w lewo, w prawo).
  2. Żuchwa opuszczona, nie rusza się, a zaostrzony czubek języka dotyka różnych punktów w jamie ustnej  - poszczególnych zębów,     - dziąseł,  - podniebienia twardego i miękkiego.
  3. Przyciskanie górnej powierzchni przodu języka do podniebienia twardego i nagłe oderwanie języka od podniebienia z charakterystycznym kląśnięciem.
  4. Ułożenie języka w kształcie rulonika  - dmuchamy tak by powietrze przepływało tylko przez rulonik, - do języka ułożonego w rulonik przykładamy słomkę i dmuchamy do słomki.

 

Zapraszam teraz do zabaw paluszkowych;)

"Pieski"

Wszystkie pieski spały (zaciśnięta dłoń).
Pierwszy obudził się ten mały (otwieramy mały palec).
Mały obudził średniego,
Który spał obok niego (otwieramy drugi palec).
Gdy średni już nie spał,
To duży też przestał (otwieramy trzeci palec).
Trzy pieski się bawiły,
Czwartego obudziły (otwieramy czwarty palec).
Cztery pieski szczekały,
Piątemu spać nie dały (otwieramy kciuk i machamy całą dłonią).

 

Rodzina

Ten pierwszy – to nasz dziadziuś (pokazujemy kciuk).
A obok – babunia (drugi palec).
Największy – to tatuś (pokazujemy środkowy palec).
A przy nim – mamunia (pokazujemy czwarty palec).
A to jest – dziecinka mała (pokazujemy mały palec).
Tralalala, la, la…
A to moja – rączka cała!
Tralalala, la, la…

 

Sroczka

Tu Sroczka kaszkę warzyła (kręcimy palcem wewnątrz dłoni)
dzieci swoje karmiła.
Temu dała na łyżeczce (dotykamy kolejno palców),
Temu dała na miseczce,
Temu dała na spodeczku,
Temu dała w kubeczku,
A dla tego nic nie miała (dotykamy kciuka)
Frrrrr! I po więcej poleciała. (unosimy ręcę w góre

 

10 paluszków

Mam 10 palców małych do zabawy doskonałych (podnosimy dłonie do góry),
Mogę wszystko zrobić nimi – paluszkami malutkimi (ruszamy paluszkami).
Mogę zamknąć je w piąsteczki lub rozłożyć jak chusteczki (zamykamy piąstki i rozkładamy paluszki).
Mogę w słonko je zamienić, albo schować do kieszeni (rozszerzamy paluszki, i wkładamy do kieszeni).
Mogę podnieść je wysoko lub rozłożyć tak szeroko (podnosimy ręce wysoko do góry i rozkładamy w bok).
Mogą w koszyk się zaplatać albo jak motylek latać (splatamy dłonie palcami ze sobą, później machamy paluszkami).
Mogę je ustawić w rządku lub rozpocząć od początku! (łączymy paluszki w obu dłoniach).

Na koniec pokolorujcie rysunek wg. wzoru:

 

Pozdarawiam serdecznie; Pani Ewa;)