Na planecie Chustolandia
Dzień dobry Słoneczniki!!!
Witamy Was serdecznie w kolejnym tygodniu nauki zdalnej. Mamy nadzieję, że weekend minął Wam bardzo aktywnie i sportowo, gdyż pogoda bardzo nas do tego zachęcała:)
Bieżący tydzień poświęcony będzie „Cudom i dziwom” z Kosmosu;), a dziś poznamy literkę „f” oraz pobawimy się tak jak bawią się kosmici z planety Chustolandia;)
Zanim zaczniemy nasze poranne zabawy poznamy i utrwalimy nazwę nowego miesiąca na podstawie wiersza W. Chotomskiej „Kwiecień”
Chodzi Kwiecień po świecie w fiołkowym berecie,
z czarodziejską pałeczką w kieszeni.
Za pomocą pałeczki w ciągu małej chwileczki
wszystkie rzeczy potrafi odmienić.
Koniom skrzydła doczepia,
krowę zmieni w fortepian,
tort upiecze ze śniegu,
strusia wyśle na biegun,
dom na dachu postawi,
klucz zmajstruje żurawi,
księżyc w czapkę ubierze,
gwiazdy zmieni w talerze,
z klombu zerwie dwa słonie
by pachniało w wazonie,
z papug zrobi tygrysy, które jedzą irysy.
Sto kogucich grzebienie w wielkie góry zamieni
-ledwie wyjmie pałeczkę z kieszeni.
Kochane Słoneczniki zwróćcie proszę uwagę na nazwę miesiąca, o którym jest mowa w wierszu; przypomnijcie nazwy, który występował przed kwietniem i tego, który po nim nastąpi.
Porozmawiajcie ze swoimi domownikami na temat nieprawdopodobnych rzeczy, które wyczarował kwiecień w wierszu czarodziejską pałeczką; wyjaśnijcie dlaczego nie mogą mieć one miejsca, zwróćcie uwagę na humor zawarty w utworze.
Pobawcie się teraz wraz ze swoimi domownikami w zabawę „Jestem kwietniem i wyczaruję”
Do zabawy potrzebna będzie pałeczka;) gdy pałeczka będzie już gotowa należy wypowiedzieć czarodziejskie zdanie „Jestem kwietniem i wyczaruję….”. i wymyśleć coś nieprawdopodobnego;)
Spróbujcie teraz wyjaśnić znaczenie przysłowia: „Kwiecień – plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata”.
Pomoże Wam w tym piosenka w proponowana w poniższym linku.
https://www.youtube.com/watch?v=v_uIhX6WpYM
Spróbujcie również zatańczyć wraz ze swoimi domownikami w dowolny sposób do tej wesołej piosenki będącej rozgrzewką do naszych porannych ćwiczeń.
- Ćwiczenia nóg „Jak sprężynka” – wykonujcie proszę rytmiczne przysiady
- Ćwiczenia tułowia „Wyjrzyj przez okienko” – stańcie wraz ze swoim partnerem naprzeciwko siebie, podajcie sobie wewnętrzne ręce, podnosząc je w górę tworząc bramki. Wykonujcie kolejno skręt w stronę podniesionych rąk – wyglądajcie przez okienko – wracajcie do postawy wyjściowej.
- Zabawa wirowa „Drobna kaszka” – ustawcie się w parę, podajcie sobie ręce skrzyżnie i wirujcie w koło, w prawo i w lewo, ze zmianą kierunku
- Zabawa „Trochę zimy, trochę lata” – zwracamy się twarzami do siebie i rytmicznie klaszczemy przy słowach rymowanki raz w swoje dłonie, raz w dłonie partnera.
Pora teraz na zabawę z chustkami „Na planecie Chustolandia” – potrzebne będą kolorowe szyfonowe chustki w kolorach np. zielonym, czerwonym, żółtym, niebieskim (poproście swoich domowników, na pewno coś się znajdzie). Obejrzyjcie chustki, omówcie ich wygląd, spróbujcie z zamkniętymi oczami podrzucać je i łapać. Określcie jakie one są: np. delikatne, lekkie itd.
Wyobraźcie sobie teraz, że istnieje planeta, na której mieszkańcy noszą chustki na różnych częściach ciała. Ta planeta nazywa się właśnie Chustolandia! Spróbujcie teraz i Wy nosić chustki na różnych częściach ciała. Jeśli macie kilka kolorów chustek pobawcie się w zabawę „Kolory” i poruszajcie się w zależności od podniesionej przez rodzica chustki
- Zielona chustka oznacza, że stoimy w miejscu
- Czerwona chustka – poruszamy się jak kosmonauci na księżycu
- Żółta chustka – czołgamy się, jakby przygniatała nas siła przyciągania nowej planety
- Niebieska chustka – poruszamy się jak roboty
Pobawimy się teraz w zabawę słowotwórczą, będziemy układać rymowanki o kolorach chustek np. :
Czerwony, czerwony to mój kolor ulubiony
Niebieski, niebieski … (kolor królewski)
Zielony, zielony to…. (kolor trafiony)
Żółty, żółty kolor mam. Kto go zechce…. (to mu dam)
Pora teraz na zabawy z literką „f”
Przygotujcie proszę farby w kolorach: żółta, czerwona i niebieska oraz puste słoiczki.
Przypomnijcie sobie jakie kolory powstaną przez zmieszanie farb:
- żółtej i niebieskiej (zielony)
- niebieskiej i czerwonej (fioletowy)
- czerwonej i żółtej (pomarańczowy)
Wymieszajcie farb we wskazanych kolorach i sprawdźcie;)
- Podzielcie teraz proszę słowo farby na głoski
Z ilu głosek się składa? Co słyszycie na początku słowa farby ?
- Podajcie przykłady słów rozpoczynających się głoską f (fajka, flaga, foka), mających ją w środku (agrafka, delfin, perfumy….) oraz na końcu (elf, traf..)
- Przyjrzyjcie się teraz literce „f”: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
- Otwórzcie wasze karty pracy Odkrywam siebie. Litery i liczby s. 80, 81. – odczytajcie wyrazy, odszukajcie na ostatniej karcie takiego samego wyrazu. Wytnijcie go i przyklejcie na nim. pokolorujcie rysunki.
- odczytajcie sylaby
- odczytajcie sylaby i wyrazy
- piszcie litery „f”, „F” po śladach, a potem samodzielnie.
- ozdóbcie literki „f” w ulubiony przez Was sposób w proponowanych poniżej kartach pracy
Czekamy na zdjęcia i filmiki z realizacji zajęć na naszej grupie FB Słoneczniki
Nie zapominajcie oczywiście o aktywnych zabawach na świeżym powietrzu.
Pozdrawiamy Was serdecznie.
Wasze Panie; Ewa i Zosia:)