Pan Listopad gra!
Dzień dobry kochane Niezapominajki !
Dzisiaj mamy piątek 6 dzień listopada.
Oto zadania przygotowane na dziś:
1.Gimnastyka buzi i języka:
2.Gimnastyka poranna:
https://www.youtube.com/watch?v=Vq4LxW6QX7I
3.Pan Listopad gra...osłuchanie z piosenką.
https://www.youtube.com/watch?v=691ZHgClCHE
Tekst piosenki:
Pan Listopad gra na basie
Dylu dylu bum
Na jesiennym graniu zna się
Trawką dotknął strun
Wesoło gra muzyka
Pada deszcz
Świerszcz za kominem cyka
Tańcz, gdy chcesz
Pan Listopad gra na bębnie
Bara bara bam
Z deszczem puka równo, pięknie
Koncert daje nam
Wesoło gra muzyka
Pada deszcz
Świerszcz za kominem cyka
Tańcz, gdy chcesz
Pan Listopad gra na flecie
Fiju, fiju, fiu
Z liści złotych ma berecik
A kubraczek z nut
Wesoło gra muzyka
Pada deszcz
Świerszcz za kominem cyka
Tańcz, gdy chcesz.
4. Zabawy badawcze na deszczowe dni
DOŚWIADCZENIE 1 ,,BARIERA Z TKANINY”
Do słoika nalewamy wody, na wierzch naciągamy za pomocą gumki zmoczoną
chusteczkę. Po odwróceniu słoika do góry dnem woda nie wylewa się.
WYJAŚNIENIE
Na materiał ciśnie od dołu powietrze, i to tak mocno, że nie pozwala oderwać się
materiałowi od szklanki. Ta siła powietrza działająca na materiał nazywa się ciśnieniem
atmosferycznym. Powietrze sięga wiele kilometrów w górę, chociaż im wyżej, tym jest
rzadsze. Wysoki „słup powietrza” wywiera nacisk na wszystko, co znajduje się na
powierzchni ziemi. Wielokilometrowej grubości warstwę powietrza otaczającą całą kulę
ziemską nazywamy atmosferą i stąd właśnie pochodzi nazwa ciśnienie atmosferyczne.
DOŚWIADCZENIE 2 ,,CO PŁYWA, CO TONIE?”
Do miski z wodą wrzucamy różne przedmioty: ołówek, kamień, moneta, gwóźdź,
piasek, spinacz biurowy, klucz, korek, magnes, spinacz, plastikowy klocek.
Obserwujemy i omawiamy co dzieje się z tymi przedmiotami, wyciągając wnioski.
Następnie dzieci wrzucają: skruszony styropian, skorupki od orzecha, piórko, piłeczkę
pingpongową, kawałeczek drewna, papier i inne lekkie przedmioty - omawiają co dzieje się z
tymi przedmiotami i dlaczego tak się zachowują.
WYJAŚNIENIE:
Po wykonaniu doświadczenia, dzieci wymieniają przedmioty, które pływały po wodzie,
czyli: ołówek, drewniany klocek, plastikowy klocek, piłeczka pingpongowa, kawałek
styropianu i z jakich surowców zostały wykonane: drewno, plastik, styropian. Wiedzą, że te
przedmioty pływają dlatego, że wykonane są z takich właśnie materiałów, a zatoną
przedmioty z metalu: moneta, gwóźdź oraz magnes. Wielkość przedmiotu nie ma wpływu na
to, czy pływa, czy tonie; duży kawałek styropianu pływał, mała moneta utonęła.
Następnie nauczycielka prosi dziecko o wrzucenie kulki z plasteliny - dzieci
obserwują co się z nią dzieje, a następnie tę samą plastelinę rozpłaszcza (tworzy z
niej łódkę) i kładzie na wodzie - plastelina nie tonie. Dzieci wyciągają wnioski
dlaczego tak się dzieje.
Na koniec nauczycielka napełnia szklankę wodą po brzegi. Prosi dzieci, by poczekały,
aż woda będzie całkiem nieruchoma. Przy pomocy pincety chwytają igłę i trzymają ją
poziomo. Bardzo powoli i ostrożnie umieszczają igłę na wodzie (igła musi być
idealnie poziomo, jeśli któryś jej koniec zanurzy się w wodzie - zatonie).
Igła nie tonie, tylko unosi się na powierzchni. Dlaczego?
WYJAŚNIENIE: Na powierzchni wody tworzy się rodzaj elastycznej, cieniutkiej
błony. Dzieje się tak, ponieważ na cząsteczki wody znajdujące się przy powierzchni
działa siła nazywana napięciem powierzchniowym.
DOŚWIADCZENIE 3 ,, MAGICZNY ZIEMNIAK”
Każde dziecko samo przygotowuje roztwór soli w jednej z dwóch szklanek i
umieszcza w niej plaster ziemniaka. Dzieci zauważyły, że w szklance z solą ziemniak
pływa, a w samej wodzie tonie.
Wnioski z doświadczenia – prawda czy fałsz.
1. W słonej wodzie ziemniak pływa? (prawda)
2. W wodzie bez soli ziemniak tonie? (prawda)
WYJAŚNIENIE
Ciecze – substancje płynne mają różny ciężar, mimo takiej samej objętości. Woda słona
(morza i oceany) ma większy ciężar niż woda słodka (rzeki i jeziora). W słonej wodzie
wszystko pływa lepiej.
DOŚWIADCZENIE 4 ,,CZY SIĘ ROZPUŚCI?”
Dzieci mają za zadanie napełnić szklanki wodą (nie do pełna). Następnie kolejno
wrzucają do każdej po 1 łyżeczce wymienionych substancji (sól, cukier, pieprz, kakao, kawa,
ryż, mąkę pszenną, piasek, kasza. Mieszają wodę i obserwują co się dzieje.
WNIOSKI: Sól i cukier rozpuszczą się, pozostałe substancje osiądą na dnie, a w czasie
mieszania będą się unosić.
Pedagogizacja Rodziców.