Poznajemy literkę "ź"
Dzień dobry Słoneczniki! Witamy Was słonecznie w piękny wtorek, mamy nadzieję, że od samego rana dopisują Wam humorki:).
Na początek proponujemy zabawę usprawniającą motorykę narządów mowy (warg, języka), oraz ćwiczenia ortofoniczne „Koniki”
Do ćwiczeń potrzebne będą lusterka, abyście sami kontrolowały prawidłowość wykonywanych ćwiczeń. Dzieci wykonują ćwiczenia:
ü Parskanie – wprawianie ust w drganie
ü Gwizdanie parę razy na jednym tonie
ü Kląskanie językiem
ü Ściąganie warg do „u” i cmokanie
ü Wydawanie komend kierowanych do koników: wio-do ruszania, prr- do zatrzymania, (można także zastosować dodatkowe komendy: hetta – wprawo, wiśta- w lewo, nazad – do tyłu)
ü Powtarzanie dźwięków związanych z poruszaniem się konia: pa-ta- taj, człap-człap
ü Stukot kopyt o bruk: stuk-puk, stuk-puk
ü Naśladowanie rżenia: ihaa, ihaa
Pomaszerujcie teraz po pokoju z jednoczesnym wypowiadaniem słów rymowanki: „Czyta duży, czyta mały, bo świat bajek jest wspaniały”.
Pamiętacie nasz wczorajszy temat poświęcony książkom? Obejrzyjcie zatem film edukacyjny poświęcony temu jak powstawały książki https://www.youtube.com/watch?v=DVW-JE4_ujU
Kochani dziś chcemy zapoznać Was z wielką i małą literą „ź”
Posłuchajcie wiersza „Źrebak”
Źrebak szybko biega,
Źrebak szybko skacze,
Źrebak jest wesoły
I nigdy nie płacze.
Hej dzieciaki, hej dzieciaki,
Pohałasujcie jak źrebaki.
Lepiej biegać, lepiej skakać
Niźli w kącie siedzieć, płakać.
Odpowiedzcie teraz na pytania dotyczące treści wiersza:
Co to jest źrebak?
Co robi źrebak?
Czy dzieci lubią wykonywać takie czynności jak źrebaki?
Podzielcie dane wyrazy na głoski, na sylaby z klaskaniem - koźlak, źrebię, źrenica, koźlątko, gałąź, źródełko, paź, źródło, źle, październik.
Dokonamy teraz analizy i syntezy słuchowej wyrazu „źrebak”. Podzielcie zatem nazwę źrebak na sylaby, a potem za pomocą białych cegiełek ułóżcie schemat głoskowy. Policzcie ile głosek ma wyraz. Określcie głoskę w nagłosie i oznaczcie ją w schemacie wyrazowym kolorem niebieskim. Głoska „ź” jest spółgłoską. Jaką inną literę przypomina? („z”, „ż”), czym się od nich różni?
Opisywanie wyglądu - nowa literka przypomina literę „z”, różni się tylko kreską, która oznacza zmiękczenie - przypomnienie poznanych liter ze zmiękczeniem (ś)
Nauka pisania litery
• Przeanalizujcie kształt litery „ź”
• Ćwiczenia w pisaniu bezśladowym – palcem w powietrzu, na blacie stołu, na dywanie
• Pisanie litery w liniaturze w zeszycie ćwiczeń – po śladzie i bez śladu oraz w proponowanych kartach pracy
Otwórzcie KP4 s. 20-21, połączcie każde zdjęcie z właściwym podpisem, czytacie napisy i otoczcie pętlą literę „ź”, wymyślajcie historyjki i kolorujcie źrebaka dorysowujcie elementy, które wystąpiły w ich opowiadaniu.
Wypełnij kontur literki "ź" plasteliną, kuleczkami z bibuły, bądź zrób wydzierankę
Pozdrawiamy Was serdecznie, Pani Ewa i Jola:)