Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Poznajemy literkę "ź"

Dzień dobry Słoneczniki! Witamy Was słonecznie w piękny wtorek, mamy nadzieję, że od samego rana dopisują Wam humorki:).

Na początek proponujemy zabawę usprawniającą motorykę narządów mowy (warg, języka), oraz ćwiczenia ortofoniczne „Koniki”

Do ćwiczeń potrzebne będą lusterka, abyście sami kontrolowały prawidłowość wykonywanych ćwiczeń. Dzieci wykonują ćwiczenia:

ü  Parskanie – wprawianie ust w drganie

ü  Gwizdanie parę razy na jednym tonie

ü  Kląskanie językiem

ü  Ściąganie warg do „u” i cmokanie

ü  Wydawanie komend kierowanych do koników: wio-do ruszania, prr- do zatrzymania, (można także zastosować dodatkowe komendy: hetta – wprawo, wiśta- w lewo, nazad – do tyłu)

ü  Powtarzanie dźwięków związanych z poruszaniem się konia: pa-ta- taj, człap-człap

ü  Stukot kopyt o bruk: stuk-puk, stuk-puk

ü  Naśladowanie rżenia: ihaa, ihaa

Pomaszerujcie teraz po pokoju z jednoczesnym wypowiadaniem słów rymowanki:  „Czyta duży, czyta mały, bo świat bajek jest wspaniały”.

Pamiętacie nasz wczorajszy temat poświęcony książkom?  Obejrzyjcie zatem film edukacyjny poświęcony  temu jak powstawały książki https://www.youtube.com/watch?v=DVW-JE4_ujU

Kochani dziś chcemy zapoznać Was z wielką i małą literą „ź”

Posłuchajcie wiersza „Źrebak”

Źrebak szybko biega,

Źrebak szybko skacze,

Źrebak jest wesoły

I nigdy nie płacze.

Hej dzieciaki, hej dzieciaki,

Pohałasujcie jak źrebaki.

Lepiej biegać, lepiej skakać

Niźli w kącie siedzieć, płakać.

Odpowiedzcie teraz na pytania dotyczące treści wiersza:

Co to jest źrebak?

Co robi źrebak?

Czy dzieci lubią wykonywać takie czynności jak źrebaki?

Podzielcie dane wyrazy na głoski, na sylaby z klaskaniem - koźlak, źrebię, źrenica, koźlątko, gałąź, źródełko, paź, źródło, źle, październik.

Dokonamy teraz analizy i syntezy słuchowej wyrazu „źrebak”. Podzielcie zatem nazwę źrebak na sylaby, a potem za pomocą białych cegiełek ułóżcie schemat głoskowy. Policzcie ile głosek ma wyraz. Określcie głoskę w nagłosie i oznaczcie ją w schemacie wyrazowym kolorem niebieskim. Głoska „ź” jest spółgłoską.  Jaką inną literę przypomina? („z”, „ż”), czym się od nich różni?

Opisywanie wyglądu - nowa literka przypomina literę „z”, różni się tylko kreską, która oznacza zmiękczenie - przypomnienie poznanych liter ze zmiękczeniem  (ś)

Nauka pisania litery
• Przeanalizujcie kształt  litery „ź”


• Ćwiczenia w pisaniu bezśladowym – palcem w powietrzu, na blacie stołu, na dywanie
• Pisanie litery w liniaturze w zeszycie ćwiczeń – po śladzie i bez śladu oraz w proponowanych kartach pracy

 

Otwórzcie KP4 s. 20-21, połączcie każde zdjęcie z właściwym podpisem, czytacie napisy i otoczcie pętlą literę „ź”, wymyślajcie historyjki i kolorujcie źrebaka dorysowujcie elementy, które wystąpiły w ich opowiadaniu.

Wypełnij kontur literki "ź" plasteliną, kuleczkami z bibuły, bądź zrób wydzierankę

Pozdrawiamy Was serdecznie, Pani Ewa i Jola:)