Kiedy jest dzień a kiedy noc?
Witajcie Bratki. Jak się macie? Zapraszam Was na kolejne kosmiczne zajęcia.
Pierwszą zabawę w która się pobawimy to zabawa – W języku kosmitów.
Wymyślcie język, którym porozumiewają się przybysze z innych planet. Spróbujcie w tym języku porozmawiać z rodzicami. Rodzice też mogą wcielić się w przybysza i wymyślić swój język. Jestem bardzo ciekawa czy uda wam się porozumieć.
Następnie otwórzcie karty pracy, cz. 3, str 74. − Posłuchajcie rymowanki. Narysujcie ufoludka według opisu.
Jak skończycie już prace w książeczkach to zapraszam na ćwiczenia matematyczne Kosmonauci. Poproście rodziców o przeczytanie poniższej rymowanki. Waszym zadaniem jest uważnie jej słuchać i wykonywać wszystko to co robi kosmonauta w rymowance.
Kosmonauta idzie dróżką,
przytupuje jedną nóżką,
klaszcze w ręce raz i dwa,
podskakuje: hopsa, sa.
Już w rakiecie prosto siada,
kiwa głową na sąsiada,
ster rakiety w ruch już wprawia,
choć to wcale nie zabawa,
i rakieta się unosi,
bo ją o to ładnie prosi.
Kolejna propozycję jaką mam dla was to zabawa matematyczna- „Ile w sumie jest rakiet?
Ufuś ukrył w rakiecie kilka zadań.
Zad. 1 Na pierwszej planecie wylądowała 1 rakieta. Po chwili przyleciała jeszcze 1 i też wylądowała. Ile w sumie rakiet znajduje się na pierwszej planecie?
Zad. 2 Na drugą planetę przyleciały 2 rakiety. Po kilku dniach, doleciała jeszcze jedna. Ile w sumie rakiet znajdowało się na drugiej planecie?
Zad. 3 Na trzecią planetę przyleciały 2 rakiety, a zaraz za nimi kolejne 2 rakiety. Ile rakiet przyleciało na trzecią planetę?
Zad. 4 Na czwartej planecie wylądowały 3 rakiety. W kolejnym tygodniu doleciały jeszcze 2 rakiety. Ile w sumie było rakiet?
Zad 5. Na piątą planetę przyleciały 2 rakiety. Zaraz za nimi doleciały jeszcze 3. Ile rakiet znajdowało się na piątej planecie?
Ile w sumie było białych rakiet, na wszystkich pięciu planetach?
Po rozwiązaniu zadań otwórzcie karty pracy, cz. 3, str 75.
Narysujcie drogę kosmonauty do rakiety, wiedząc, że przebiega ona tylko po gwiazdkach.
Dzieci mam do was pytanie? Czy wiecie jak nazywa się nasza planeta??? Bardzo dobrze nasza planeta to Ziemia. Jest ona kulą składającą się z dwóch półkul i kręci się wokół własnej osi i krąży wokół Słońca, a na pełny obrót potrzebuje całego roku.
Posłuchajcie teraz wiersza Halo, tu mówi Ziemia
Dzień dobry, dzieci! Jestem Ziemia,
wielka, okrągła jak balonik.
Z tej strony – Słońce mnie opromienia,
a z tamtej – nocy cień przesłonił.
Gdy jedna strona jest oświetlona,
to zaciemniona jest druga strona.
Wy zajadacie pierwsze śniadanie,
a spać się kładą Amerykanie.
Właśnie!
Bo ja się kręcę w krąg, jak bardzo duży bąk.
- Dobranoc!- wołam.
- Dzień dobry- wołam.
To znaczy zrobiłam obrót dookoła.
A prócz tego wciąż, bez końca,
muszę się kręcić wokół Słońca.
Nigdyście jeszcze nie widzieli
takiej olbrzymiej karuzeli!
Bo trzeba całego roku,
ażeby Słońce obiec wokół.
Podobał się wam wiersz? Mam nadzieje, że tak.
Poszukajcie teraz w domu globusa. Obejrzycie go dokładnie, Zastanówcie do czego on służy
i spróbujcie wprawić go w ruch.
Następnie pobawimy się w zabawę dydaktyczną Globus.
Do tej zabawy będzie wam potrzebny: globus oraz lampka stojącej (jako Słońce)
Czy wiecie jak powstają dzień i noc. Ziemia kręci się wokół własnej osi. Na ten obrót potrzebuje 24 godziny. Dzień jest po tej stronie Ziemi, która jest zwrócona do Słońca – widać je na niebie, jeśli nie ma chmur (oświetlamy lampką globus z jednej strony).
Noc jest po tej stronie Ziemi, która jest odwrócona od Słońca. Jeśli nie ma na niebie chmur, widzimy wtedy Księżyc, który odbija światło słoneczne, i gwiazdy.
Wirowy ruch Ziemi powoduje zmianę oświetlenia Ziem przez Słońce, dlatego po dniu następuje noc (spróbujcie to sprawdzić wprawiając globus w ruch).
A teraz czas na prace plastyczną pt. Nasze słoneczka.
Potrzebny wam będzie: żółty papier, koło wydarte z papieru, klej.
• Wydzieramy z żółtego papieru paski różnej długości (promienie).
• Przyklejamy je na środku kartki wokół wydartego koła.
Otwórzcie jeszcze raz karty pracy, cz. 3, str 76.
Przeczytajcie z rodzicami podpisy umieszczone pod zdjęciami. Odszukajcie w naklejkach takie same wyrazy. Naklejcie je w odpowiednich miejscach. − Dokończcie rysunek. Pokolorujcie go.
Na koniec obejrzyjcie zdjęcia Księżyca w różnych fazach (oglądana z Ziemi, oświetlana przez Słońce, część Księżyca).
Księżyc to jedyny naturalny satelita Ziemi. Jest piątym co do wielkości księżycem
w Układzie Słonecznym. Obiega on Ziemię w ciągu 27 dni. Księżyc to jedyne ciało słoneczne, na którym lądowali ludzie. Łącznie stanęło na nim 12 osób (sześć lądowań w latach 1969–1972).
Z Ziemi przez cały czas jest widoczna tylko jedna jego strona (drugą sfotografowano). Słońce oświetla zawsze (poza zaćmieniami) tylko połowę powierzchni Księżyca. Jego fazy są wynikiem oglądania tej połowy pod różnymi kątami, spowodowanymi różnymi położeniami Słońca, Ziemi
i Księżyca względem siebie. Kiedy Księżyc jest w pełni, znajduje się po przeciwnej stronie Ziemi niż Słońce. W nowiu położenie Księżyca na sferze niebieskiej jest bliskie położeniu Słońca.
Mam nadzieje, ze podobały wam się dzisiejsze zajęcia i bawiliście się świetnie.
Pozdrawiamy Was i ściskamy gorąco.
Wasze Panie
Anitka i Ewa